Jak si vede držák na kola na tažné zařízení ve srovnání s jinými typy
Převážet jízdní kola autem na výlety či na dovolenou je naprosto běžné, záleží ovšem na tom, jakým způsobem. Pokud vynecháme demontáž předního a zadního kola a nakládání do zavazadlového prostoru nebo na přívěsný vozík, pak nám zbývají tři možnosti – nosiče na střechu, na zadní (páté) dveře a na tažné zařízení.
Kritéria pro posouzení vhodnosti jednotlivých nosičů kol
Nároky na fyzickou zdatnost a obratnost – toto kritérium je velmi zajímavé a chvíli se u něj zastavme. U provedení držáků na střechu nebo na páté dveře musíte vyvinout někdy poměrně značné fyzické úsilí, abyste kola nasadili do drážek a následně je upevnili. Někdy jsou k tomu zapotřebí dva lidé a zvláště ženy mohou mít problém při manipulaci s těžkými horskými koly či elektrokoly.
Někdy však nestačí pouhá hrubá síla, kola musíte správně uchopit v návaznosti na jejich těžiště, zároveň se vám bude pohybovat rozeta a naklápět přední kolo, a pokud vám podklouzne noha na kluzkém povrchu, může to skončit bicyklem na skle či na střeše. Takové případy se stávají a jsou mnohdy až groteskní, ovšem pouze pro nezávislého pozorovatele. U držáku na kola na tažné zařízení se tohle nestává, tam se kola zdvihnou jen malý kousek od země a zvládne to každý.
Jízdní vlastnosti – silnější boční vítr může s autem pěkně zacloumat, když vezete více kol na střeše nebo vzadu nad dveřmi. Bicykly ve velké výšce totiž zvyšují těžiště vozidla a při vysokých rychlostech to může zapříčinit i vážnou nehodu.
Spotřeba paliva – měnící se těžiště a aerodynamika také zvyšuje spotřebu paliva, kola na střeše působí jako účinná brzda.
Je na kola vidět? – u tažného zařízení máte o nákladu přehled takřka dokonalý, u pátých dveří nevidíte horní část bicyklů a na střeše naložená kola nejsou vidět vůbec. Vyžaduje to pak častější zastávky a alespoň vizuální kontrolu, ovšem pocit, že nahoru nevidíte, zvyšuje u řidiče nepříjemný tlak a pocit nepohody a stresu.